"Den enda demokratin i Mellanöstern" har talat

Man talar ju gärna om Israel som "den enda verkliga demokratin i Mellanöstern". Den "sanningen" fick sig en kraftig törn i mina ögon under mina tre månader i Betlehem. Som jag tidigare skrivit om här i min blogg mötte jag flera israeler som tydligt bekräftade vad jag hela tiden såg i praktiken: "Vi vill inte vara en demokrati i västvärldens mening. Vi är och skall vara en "etnisk demokrati" - en demokrati för judar, något som är fullständigt självmotsägande.
Nu har denna "demokrati" än en gång visat sitt rätta ansikte, när man inte vill låta kritiker tala fritt när följande hände:
Den amerikanske forskaren och debattören Noam Chomsky vägrades på söndagen inresa till den av Israel ockuperade Västbanken, sade den palestinske parlamentsledamoten Mustafa Barghuti. Chomsky var inbjuden att föreläsa vid Bir Zeit-universitetet nära Ramallah på måndagen, men stoppades av israelisk gränspolis när han skulle resa in på Västbanken från Jordanien, sade Barghuti.- Han ringde oss från gränsen och sade att han stoppats i fem timmar på israeliska sidan och sedan vägrats inresa för sina åsikters skull och för att han är mot Israels politik, sade Barghuti.
Talespersoner för israeliska inrikesdepartementet kunde inte nås för en kommentar.
Den 81-årige Chomsky är professor i lingvistik vid universitetet MIT i Massachusetts och framträdande kritiker av USA:s utrikespolitik. Han är själv av judisk härkomst men har många gånger kritiserat den israeliska ockupationen av Västbanken.
(citat från sverigesradio.se)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0