Till och med deras hem är ockuperat

Shejk Jarrah Foto: Gunnar Stenbäck
 Palestinskt hus ockuperat av israeliska bosättare                       

Hon är 90 år gammal. Hon sitter utanför sitt eget hus invirad i filtar i ett tält bestående av presenningar. Utanför tältet sitter hennes son och försöker hålla värmen med en brasa. Vägg i vägg med tältet finns hans del av huset, som nu är ockuperat av israeliska bosättare.

Jag har två lediga dagar, de första under min tid härnere. Har åkt in till Jerusalem och bor på Sankt Thomas gästhem, strax utanför Damaskusporten. Min svenska kollega här i Jerusalem, Ingrid, har ringt mig och frågat om jag vill följa med till Sheik Jarrah några kvarter bort. Sedan slutet av juli förra året har hela världens uppmärksamhet riktats mot denna del av östra Jerusalem. Då kom israeliska bosättare, starkt religiöst och ideologiskt motiverade, för att med militärens hjälp slänga ut två familjer med deras bohag på gatan 1). Sedan dess har en av familjerna mer eller mindre bott i ett tält mitt emot sitt hus på andra sidan gatan medan bosättarna har trakasserat dem. Ingrid berättade för mig att hon sett hur bosättare stått på taket och skrikit åt familjen och visat lång näsa och allt annat fullständigt ovärdigt vuxna människor?
Så i början av december drabbades grannfamiljen, Al Kurd, av nästa husockupation. Famijlen som består av den nittioåriga mamman, Rafka Al Kurd, eller som hon också heter: Umm Nabil2), hennes son Nabil och fyra döttrar äger huset sedan många generationer tillbaka. Men de saknar, liksom de flesta palestinier, papper som visar ägarförhållandena3). Därför anser sig bosättare ha rätten att bara ta över husen eller den israeliska militären att demolera dem.
Heter även Rafka al Kurd Foto: Gunnar Stenbäck
                  Umm Nabil

Nabil bor i främre delen av huset och hans mamma, Umm Nabil med någon av döttrarna i den bakre delen. Bosättarna bara gick in och kastade ut möbler och TV-apparater och sängkläder, ja allt i trädgården och tog över sonens lägenhet. Därför bor han nu i tältet vägg i vägg med sin lägenhet. Han sover där på en madrass trots kyla och regn.
Umm Nabil bjuder oss att komma in i hennes lägenhet. Flera grannar har kommit och de följer med in. De vet att snart kan det vara deras tur, för Israels planer är att ta över och demolera dem flera hundra hus i Sheik Jarrah för att låta israeliska bosättare flytta in. Vi blir bjudna på té med någon god palestinsk kaka till. Trots den bisarra situationen kan Umm Nabil tillsammans med grannarna utstråla en värme, som verkligen får oss att känna oss inneslutna i deras gemenskap. Ja, de kan t.o.m. skratta trots att situationen är allt annat än skrattretande.
När vi så småningom skall gå har det blivit mörkt. Nabil sitter vid sin brasa och en bosättare har just passerat någon halvmeter från honom in till det hus där han skulle vara, men där inkräktarna nu värmer sig. Bosättaren stannar i dörren och råstirrar på oss gäster som om vi hade inkräktat i deras hem.
Shejk Jarrah Foto: Gunnar Stenbäck
 Nabil vid sitt tält utanför sitt ockuperade hus

Det är bara början på Sheik Jarrahs bedrövliga nutidshistoria vi bevittnat en kort stund. Vi kan gå hem och lägga oss i ett vindtätt uppvärmt rum. Nabil och de andra tältande palestinierna skall bo i sina tält denna natt, som visade sig bli en fruktansvärd natt med ösregn, halv storm och åska.



1)
Se filmen ”A Walk in the Park”
Del 1 av 2 http://www.bbc.co.uk/programmes/b00pznkh (4 min 15 sek) 
Del 2 av 2 http://news.bbc.co.uk/panorama/hi/front_page/newsid_8447000/8447083.stm  (2 min 33 sek)
2) Umm Nabil betyder Nabils moder
3)
Före 1948 under den engelska mandatperioden och under den turkiska tiden var det väldigt ovanligt att man hade papper på sin mark och sina hus. Det behövdes inte. Ett handslag räckte.

 

Jag befinner mig i Israel och Palestina som ekumenisk följeslagare på uppdrag av Sveriges Kristna Råd och Kyrkornas Världsråd, genom det Ekumeniska följeslagarprogrammet i Palestina och Israel (EAPPI). De synpunkter/reflektioner som uttrycks ovan är personliga och delas inte nödvändigtvis av mina uppdragsgivare.
Om du vill publicera hela eller delar av denna artikel eller sprida den vidare, var vänlig kontakta mig; [email protected]  och/eller någon av de ansvariga på Sveriges Kristna Råd; Joanna Lilja ([email protected]) eller Johanna Wassholm ([email protected]). 


<a title="Bloggar om Israel" href="http://bloggar.se/om/israel">Bloggar om Israel</a> 

Kommentarer
Postat av: inger

Fruktansvärt att läsa om och jag förstår att det är än värre att finnas där, maktlös att kunna göra något. Ni är värda all beundran!

inger

2010-01-31 @ 12:50:19
URL: http://cptsverige.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0