På plats!!!

Har nu landat i detta spännande och kaotiska land. Med bagage, som gränsade till övervikt, kom jag igenom alla pass- och bagagekontroller. När vi gick av planet i Tel Aviv mötte oss en 20 gradig sommarvärme.  Vi sex svenskar mötte där fyra norrmän som också skall vara följeslagare. Vi blev hämtade av en buss från EAPPI, som i hög fart körde oss till Jerusalem.  Trots att det är 26 år sedan jag var här sist kände jag väl igen mig, när vi väl kom in i östra Jerusalem. Vi bor på ett enkelt, men bra gästhem , S:t Thomas guesthouse, strax utanför Damaskusporten i Östra Jerusalem. Det drivs av den Syrisk-ortodoxa kyrkan. Efter en timmes promenad in i gamla stan på dess basargator och bort till Västra muren blev sedan hela gruppen av internationella följeslagare (24 personer) bjudna på en härlig middag på palestinsk restaurant vid den arabiska busstationen.
Nu är det dags att för första natten på länge försöka sova trots all tutande trafik och ropande minareter.

 

Jag befinner mig i Israel och Palestina som ekumenisk följeslagare på uppdrag av Sveriges Kristna Råd och Kyrkornas Världsråd, genom det ekumeniska följeslagarprogrammet i Palestina och Israel (EAPPI) De synpunkter/reflektioner som uttrycks ovan är personliga och delas inte nödvändigtvis av mina uppdragsgivare. Om du vill publicera hela eller delar av denna artikel eller sprida den vidare, var vänlig kontakta mig ([email protected]) och/eller någon av de ansvariga på Sveriges Kristna Råd: Joanna Lilja ([email protected]) eller Johanna Wassholm ([email protected]).




<a title="Bloggar om Israel" href="http://bloggar.se/om/israel">Bloggar om Israel</a>

Kommentarer
Postat av: Karin

Härligt att du är på plats nu pappa! Kände Jerusalem-längtan när du skrev om din promenad...:-)

Allt bra här. Hoppas din natt blir skön!

Kram!

2010-01-04 @ 01:28:41
Postat av: j

vad härligt det låter!! Blir nästan sugen på att hälsa på! ;-)

2010-01-04 @ 11:14:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0