Han sköts på öppen gata.

  Foto: Gunnar Stenbäck

Vi sitter hemma hos Hashem och hans familj, som är mycket svårt trakasserade av bosättare, när vi hör kraftig kulspruteeld. Efter en stund hör vi sirener och strax därefter kraftiga ljudbomber. ”Det måste vara nära här. Vad är det som pågår?” Dimmolnen skulle snart skingras.   
Liksom Per från teamet i Tulkarem1), är jag i Hebron på ”Placement visit”2) hos EAPPI:s team här. Vårt besök hos Hashem, som jag kommer att skriva om i en senare artikel, är slut. Det är skymning och Hashem följer oss tre svenskar, Per, Sofia och mig, ut i dunklet på en smal och brant stig något hundratal meter ner till en av stans många små vägspärrar. Vi tar oss igenom och går till Bab al Sabi, en gatukorsning och ett torg nära Gamla stan. Torget är fullt av poliser som spärrar av tillfarten. Längre in på den gamla basargatan, där vi gick för två timmar sedan, finns nästa avspärrning av israelisk militär. Gamla stan är helt avstängd.
  Foto: Gunnar Stenbäck
Polisens avspärrning

Ett par unga killar kommer fram till oss och frågar varifrån vi är. De är allvarliga och frustrerade. När de hör att vi är från Sverige börjar Ahmed, 17 år, berätta: ”Jag kom gående på väg hem. Jag känner honom. Han var 41 år och heter Fayez Ahmad Sayed Faraj3). Jag hörde skotten och så låg han där med en massa blod. Han har tre barn. Han var en vanlig Hebronbo och körde taxi. För tre år sedan dödade de en av mina kamrater. Vi är inga terrorister. Vi vill ha fred. Jag hatar allt detta.” Ahmed kämpar för att inte släppa fram tårarna. Jag försöker säga till honom att det vore bra för honom om han inte håller igen. Hans kamrat, som bor i huset bredvid den skjutne står där bredvid också. Han satt och läste hemma, när han hörde skotten och tog sig ut. ”Nu vet jag inte om jag kan komma hem igen. Hela gamla stan är ju avspärrad.”
Efter en bra stund vid avspärrningarna säger vi hej då till Ahmed och hans kamrat. Han ber att få våra telefonnummer. ”Jag kommer aldrig att glömma er,”säger han med allvarlig blick och ett varmt handslag. Vi lovar att höra av oss till honom i morgon. Han lär behöva tala vidare efter en förmodligen sömnlös natt.
Vi går hemåt, omskakade av det vi fått höra. Men tyvärr är detta en inte alltför ovanlig händelse i detta sargade land. När jag kommer till lägenheten läser jag på webben i den dagliga palestinska tidningen Maan News Agency att två palestinier i Gaza också blivit ihjälskjutna idag av israeliskt artilleri.
Jag hoppas att Ahmed och hans kamrat kan få någon stunds sömn i natt. Men jag tror knappast att de dödades familjer får det.

 


1) Tulkarem ligger på norra Västbanken och är en av de sex platserna EAPPI finns på. De övriga är Jayyous och Yanoun på norra Västbanken samt Jerusalem och Betlehem
2)
Vi skall göra två besök hos några av de andra EAPPI-grupperna under våra tre månader.
3)
Hans namn bekräftas av Maan News Agency  
   (http://www.maannews.net/eng/ViewDetails.aspx?ID=260964)


Jag befinner mig i Israel och Palestina som ekumenisk följeslagare på uppdrag av Sveriges Kristna Råd och Kyrkornas Världsråd, genom det Ekumeniska följeslagarprogrammet i Palestina och Israel (EAPPI). De synpunkter/reflektioner som uttrycks ovan är personliga och delas inte nödvändigtvis av mina uppdragsgivare.
Om du vill publicera hela eller delar av denna artikel eller sprida den vidare, var vänlig kontakta mig;  [email protected] , och/eller någon av de ansvariga på Sveriges Kristna Råd; Joanna Lilja (
[email protected]) eller Johanna Wassholm ([email protected]).

 

"Genom EAPPI befinner sig människor från olika delar av världen i Israel och Palestina för att stödja de som arbetar för en rättvis fred"                  
Kyrkornas Världsråd driver det internationella projektet: Ecumenical Accompaniment Programme in Palestine and Israel (EAPPI). Initiativet har tagits efter en förfrågan från kyrkoledare i Jerusalem. Programmet syftar till att genom internationell närvaro försöka dämpa våldet, ge hopp om att en fredlig lösning är möjlig, främja respekten för folkrätten och höja omvärldens medvetenhet om vad som sker. Kring den svenska insatsen i projektet, kallad SEAPPI, har ett tiotal kyrkor och kyrkorelaterade organisationer gått samman med Sveriges Kristna Råd som huvudman.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0